malé logo efektivnejsie.sk

Kto viac vie, môže podnikať

logo efektívnejšie

Autor článku:

Martin Schmol

Martin Schmol

webdizajnér efektívnejšie.sk

Počiatočné nadšenie do IT sa pretavilo do niekoľkoročných skúseností vo webdizajne a správe webov pre menších podnikateľov, medzinárodné korporáty, či miestnu samosprávu. V efektívnejšie.sk zabezpečujem tvorbu internetových stránok či eshopov. Teším sa na možnú spoluprácu práve s Vami! 🙂

Zdroje článku:

🏠 Domov > Blog > Webdesign a SEO > Cookies, webová analytika a Google Analytics

Cookies, webová analytika a Google Analytics

14. januára 2022

Najpoužívanejším nástrojom na webovú analytiku je Google Analytics. Na správne fungovanie Google Analytics sú cookies nevyhnutné. Čo všetko sa dá zistiť vďaka cookies a Google Analytics?

klávesnica a výstup z Google Analytics

Čo vlastne je webová analytika?

Webová analytika dá odpovede na otázky, čo ľudia robia a nerobia na danej webstránke. Štatistiky z webovej analytiky pomáhajú vlastníkom webstránok pochopiť, ako ľudia používajú ich webstránky.

Webová analytika im povie koľko ľudí navštívilo ich webstránku, aké sú zdroje návštevnosti ich webstránky , ako dlho sa ľudia zdržali na ich webstránke a mnoho iných informácií. Na základe týchto informácii vedia, ktoré stránky sú pre nich kľúčové a zarábajú im peniaze a na ktorých treba zapracovať.

Webová analytika je nevyhnutnou súčasťou vyhodnocovania online marketingu, teda akú efektivitu majú finančné prostriedky vynaložené do kampaní SEO, Google Ads alebo na sociálnych sieťach.

Čo robí cookies pre Google Analytics?

Po príchode užívateľa na webstránku sa v jeho prehliadači uloží cookies s unikátnym ID. Na základe tohto unikátneho ID vie Google Analytics priradiť všetky nasledovné akcie tohto návštevníka, danému návštevníkovi. Ak by cookies nebolo, každá akcia návštevníka sa javí, ako keby ju vykonal unikátny užívateľ. Na spracovanie cookies pre Google Analytics si slovenské webstránky od 1.2.2022 budú musieť pýtať súhlas so spracovaním cookies.

Čo konkrétne dokáže Google Analytics vďaka cookies?

Na lepšie pochopenie fungovania Google Analytics bez cookies a s cookies si uvedieme príklad návštevy nakupujúceho v internetovom obchode.

Magdalénka je na webstránke ženského magazínu a pri prezeraní tejto stránky vidí reklamný banner internetového obchodu s detskými vecičkami, konkrétne na produkt detských body. Reklama ju zaujme a klikne na daný banner. Po kliknutí sa nachádza na webstránke daného internetového obchodu, v kategórii „detské body“. Scrolluje nižšie a z ponuky ju zaujmú dve detské body, ktoré si otvorí na novej stránke. Prezrie tiež kategóriu „dupačky“, ale tam ju nič nezaujme. Daný internetový obchod nepozná a tak klikne na stránku „Kontakt“, aby si overila kontaktné a firemnú údaje. Preklikne sa ešte na ponúknutý produkt „skvelá detská fľaša“ za 8 €, ktorý sa jej zapáči a vloží ho do nákupného košíka. Z dvoch bodyčiek vyberie to modré za 12 € a tiež ho vloží do košíka. Potom objednávku za 20 € dokončí a zaplatí.

Porovnanie štatistík z tejto návštevy „s cookies“ a „bez cookies“

Poďme sa pozrieť na to, aké dáta z tejto návštevy je možné získať z Google Analytics, ak sa cookies používajú a aké dáta, ak by sa cookies nepoužívali.

Analýza tejto návštevy pri použití cookies

Vďaka cookies je možné o tejto návšteve zistiť nasledovné veci:

  • Prvá stránka, ktorú si návštevník pozrel (tzv. landing page), bola kategória detské body
  • Vďaka reklame na ženskom magazíne dostal internetový obchod objednávku vo výške 20 €
  • Daný návštevník si počas prezerania internetového obchodu prezrel spolu 9 podstránok
  • Tento návštevník nebol v minulosti na stránke daného internetového obchodu

Ako by vyzerala analýza tejto návštevy bez použitia cookies?

Bez cookies sa každá zobrazená stránka javí ako nový používateľ. Môže to byť nový používateľ, ale nemusí. Nevieme to rozlíšiť. Je možné, že to bol jeden používateľ, štyria, alebo aj deväť používateľov.

Bez cookies:

  • Nevieme z akého zdroja prišla objednávka vo výške 20 €
  • Všetky zobrazené stránky sa javia ako landing page
  • Nevieme určiť okamžitú mieru odchodov, javí sa ako 100%
  • Nevieme, či ide o nového návštevníka. Javí sa ako nový, ale môže, aj nemusí byť nový.

Webová analytika je pre niektoré spoločnosti kľúčová, pre niektoré nie

Rôzne spoločnosti majú rôzne druhy webstránok. Niektorým stačí malý prezentačný web, iné potrebujú internetový obchod. Ale sú napr. aj online magazíny, agregátory alebo iné druhy webstránok. Odlišnosť v type webstránky spôsobuje aj odlišnosť v prístupe a potrebe webovej analytiky.

Sú webstránky, pre ktoré je nevyhnutná a kľúčová. Dokáže byť rozhodujúca pre úspech, resp. neúspech spoločnosti. Sú ale aj webstránky a spoločnosti, ktorých business nestojí a nepadá na ich online prezentácii a vedia prosperovať aj bez potreby analyzovať používanie ich webstránky.

Záver – používate na webstránke webovú analytiku? Ak áno, potrebujete súhlas

K problematike cookies sme pripravili aj iné články:

Autor článku:

kruhová fotografia Mgr. Mária Kučeríková
Martin Schmol

zakladateľ efektívnejšie.sk

Počiatočné nadšenie do IT sa pretavilo do niekoľkoročných skúseností vo webdizajne a správe webov pre menších podnikateľov, medzinárodné korporáty, či miestnu samosprávu. V efektívnejšie.sk zabezpečujem tvorbu internetových stránok či eshopov. Teším sa na možnú spoluprácu práve s Vami! 🙂

Zdieľať článok:

Zdroje článku:

Google Analytics

 

Zdieľať článok:

Ak ste sa v článku nedozvedeli všetky informácie, ktoré potrebujete, s radosťou nás kontaktujte

Otázky a odpovede k článku o cookies

Čo je webová analytika?

Webová analytika dá odpovede na otázky, čo ľudia robia a nerobia na danej webstránke. Štatistiky z webovej analytiky pomáhajú vlastníkom webstránok pochopiť, ako ľudia používajú ich webstránky.

Čo robí cookies pre Google Analytics?

Po príchode užívateľa na webstránku sa v jeho prehliadači uloží cookies s unikátnym ID. Na základe tohto unikátneho ID vie Google Analytics priradiť všetky nasledovné akcie tohto návštevníka danému návštevníkovi.

Je webová analytika pre spoločnosti nevyhnutná?

Záleží to od typu spoločnosti a od toho, ako je pre spoločnosť kľúčová výkonnosť webstránky. Ak je výkonnosť kľúčová, je nevyhnutné ju analyzovať práve pomocou webovej analytiky.

Súvisiace články